header
Szóbeli forduló PDF Nyomtatás E-mail
2020. február 04. kedd, 00:00

Szóbeli forduló

Szóbeli forduló időpontja, helyszíne és programja

Szóbeli forduló időpontja: 2020. március 28.

Szóbeli forduló helyszíne: SZTE GYTK Farmakognóziai Intézet, 6720 Szeged, Eötvös u. 6. (Google Térkép)

Szóbeli forduló programja

  • 8:30–9:00 Megérkezés, regisztráció
    1. emelet (I. tanterem)
  • 9:00–9:15 Megnyitó
    2. emelet (II. tanterem)
  • 9:30–10:15 Tesztírás
    alagsor (III. tanterem)
  • 10:30–12:30 Délelőtti szakasz
    Prezentációk: II. tanterem (1. emelet)
    Gyakorlat: Farmakognóziai Intézet hallgatói laboratórium (2. emelet)
  • 12:30-14:00 Ebéd
    alagsor (III. tanterem)
  • 14:00-16:00 Délutáni szakasz
    Prezentációk: II. tanterem (1. emelt)
    Gyakorlat: Farmakognóziai Intézet hallgatói laboratórium (2. emelet)
  • 16:00-17:30 Kávészünet, városnézés
  • 17:30 Eredményhirdetés, verseny zárása
    1. emelet (II. tanterem)

Szóbeli forduló leírása, feladatai

A szóbeli forduló három részből áll: írásbeli feladatok, egy választott téma feldolgozásának bemutatásából és laboratóriumi feladatok elvégzéséből. A lentebb olvasható követelmények nyomtatóbarát változatban letölthető.

A szóbeli forduló pontszámait a következők szerint számítjuk:

  • online fordulók pontjainak fele (max. 100 pont)
  • döntő - írásbeli feladatlap (50 pont)
  • döntő - előadás (75 pont)
  • döntő - laboratóriumi munka (75 pont)

A) Írásbeli feladatlap

A 30 perces írásbeli feladatlap tartalmaz: egyszerű választásos tesztkérdéseket, egy számolási feladatot, valamint nyílt végű kérdés. Az írásbeli feladatlapon 50 pont érhető el maximálisan.

B) Választható előadástémák

A versenyzőnek a kettő választható téma közül egyet kell kidolgoznia, és azt szóban egy 15 perces előadás keretében bemutatnia. Az előadást követően a bíráló bizottság kérdéseket tesz fel legfeljebb 5 perces időkeretben. Az előadáshoz szemléltetőeszköz használata kötelező (számítógépes prezentáció és/vagy egyéb kreatív szemléltetőeszköz). Az előadásnak a téma részletes kiírásánál felsorolt elemeket tartalmaznia kell, ugyanakkor a versenyző egyéb szempontokra is kitérhet előadásában.

Az előadásra maximum 75 pont adható, amely a következők szerint oszlik meg:

  • összes feladatelem feldolgozásra került – 5 pont
  • szakmai tartalom – 30 pont
  • kommunikációs készség, a kérdésekre adott válaszok – 30 pont
  • a hagyományos Power Point prezentáción kívül egyéb szemléltetőeszköz – 10 pont

A következő előadástémák közül egy témát legfeljebb 2 versenyző választhat:

  1. Antibiotikumok és rezisztencia (az antibiotikumok felfedezése, sikerei és válsága)
  2. Mérgező növények (1 vagy néhány mérgező növényfaj bemutatása: botanika, kémia, mérgező hatás módja, érdekességek)
  3. Agatha Christie patikája (mérgezések Agatha Christie regényeiben - a mérgezések szakmai elemzése)
  4. Oláh György életműve (a Nobel-díjhoz vezető út, főbb tudományos eredményeinek összefoglalása)
  5. Újító gyógyszerészek az élelmiszeriparban (gyógyszerészek nevéhez kapcsolódó termékek, módszerek, felfedezések)
  6. Napvédő készítmények - pro és kontra (napvédő készítmények hatóanyagai, ezek előnyei és kockázatai, környezetvédelmi szempontok)
  7. Táplálkozási zavarok (egy táplálkozási zavarral összefüggő kórkép bemutatása)
  8. Gyógyszerfüggőség (gyakran alkalmazott, függőséghez vezető gyógyszerek, következmények)
  9. Dopping (tiltott teljesítményfokozó szerek és/vagy módszerek, egy vagy több szer/módszer bemutatása kémiai, hatástani szempontból, a doppingolás és az élsport)

C) Laboratóriumi feladatok - ionvadászat

Tegyél rendet a laboratóriumban!

A laboratóriumban sajnos néhány üvegről leesett a címke, ezért be kellene azonosítani az üvegekben található anyagokat. Azt tudjuk, hogy mi lehetett az üvegekben, melyek közül 3 mintát megkaptál és az anyagok azonosításához szükséges reagensek is rendelkezésedre állnak.

Lehetséges anyagok:

ammónium-bromid, ammónium-klorid, aszkorbinsav, burgonyakeményítő, dinátrium-hidrogén-foszfát, glükóz, kalcium-karbonát, kálium-jodid, nátrium-bromid, nátrium-dihidrogén-foszfát, nátrium-hidrogén-karbonát, nátrium-karbonát, nátrium-klorid.

Azonosításhoz rendelkezésre álló reagensek:

ammónia-oldat, ammónium-oxalát-oldat, bárium-klorid-oldat, borkősav, ezüst-nitrát-oldat, Fehling-I-oldat, Fehling-II-oldat, fenolftalein-oldat, híg ecetsav, híg nátrium-hidroxid-oldat, híg salétromsav, híg sósav, kálium-hexahidroxo-antimonát-oldat, Lugol-oldat, metilvörös-oldat, nátrium-acetát.

Feladat:

A rendelkezésedre álló reagensek segítségével határozd meg a kiadott anyagmintákat! Részletesen indokold, milyen kémiai reakciók segítségével azonosítottad az anyagot (reakcióegyenlet/ek/ is kellenek)!

Hasznos tudnivalók:
Szervetlen anyagok esetében az anion és a kation pontos meghatározása is szükséges.
Vigyázz, némelyik reagens több anyaggal is képes reakcióba lépni!


Ajánlott irodalom:
Barcza Lajos – Dr. Buvári Ágnes: A minőségi kémiai analízis, Medicina, 2008. (vagy korábbi kiadásai)

Módosítás dátuma: 2020. február 23. vasárnap, 10:22